vrijdag 4 december 2020

Een dag uit het leven van een property manager

We zijn vandaag op de kop af 3 jaar in Florida en hebben er nog altijd geen spijt van! Het leek me wel een leuk idee om jullie een indruk te geven van wat ik hier nou eigenlijk de hele dag doe. Daar gaan we!

9.00 uur  : de wekker loopt af, maak de kinderen wakker en ik neem een bakkie koffie.
9.30 uur  : tijd voor mijn tweede bakkie en ontbijt.
10.00 uur: even wat emails beantwoorden en mensen bellen
11.00 uur: kijken welke huizen er vandaag bezet zullen zijn of vertrekken
12.00 uur: tijd voor lunch
13.00 uur: de weg op om huizen te controleren
16.00 uur: weer thuis, nog wat administratie doen
17.00 uur: even naar de supermarkt om eten te halen (na 30 minuten overleggen met gezin)
18.00 uur: avondeten klaarmaken
19.30 uur: koffie met een koekje
20.00 uur: lekker op de bank zitten en TV kijken.

En toen werd ik wakker! Jullie snappen dus wel dat dit niet de werkelijkheid is, hoewel sommige mensen wel denken dat ons leven bestaat uit zonnen, zwemmen en lol maken. Mijn normale dag ziet er dus heel anders uit en er zit vaak totaal geen logica of ritme in.

Hierbij een gemiddelde dag:

7.00 uur: de wekker loopt af en ik neem koffie (dat is wel hetzelfde, haha).
7.45 uur: ik maak de kids wakker en neem ontbijt (weer met koffie).
9.00 uur: tijd om de weg op te gaan, meestal gaat mijn route over het Disney terrein. Vaak zie ik hertjes, wilde kalkoenen of moet ik ineens vol in de remmen omdat er een kraanvogel op de weg staat!


Gemiddeld ben ik ongeveer een half uur tot drie kwartier per huis bezig. Ik open de lamellen, luxaflex en doe wat lampjes aan in huis en in het portaal bij de voordeur. Op die manier is het gezellig voor de gasten om aan te komen en staan ze niet in het donker te knoeien met het slot 😉. Vervolgens bespray ik alle bedden, meubels en tapijt met een speciale desinfecterende reiniger. 





Huizen controleren na vertrek is een heel ander verhaal. De ene keer kom ik in een huis waar het lijkt alsof er niemand geweest is en de andere keer kom je in een soort vuilnisbelt terecht. Hierbij wat dieptepunten:
  • 3 mega vuilniszakken in een keuken, stinkend naar vis. De bak buiten was zo vol dat het deksel niet meer dicht kon. De zakken moest ik deels overdoen in een andere zak omdat ze begonnen te scheuren. Toen ik alles eindelijk naar buiten kon dragen en het in de bak van de buren kon stoppen bleken de zakken behoorlijk te hebben gelekt. Kokhalzend verliet ik het huis. De volgende dag belde de schoonmaker met de melding dat er nog twee grote stinkende zakken in de garage stonden! Extra informatie: dit huis heeft 4 slaapkamers en er kunnen 10 mensen slapen. Ze waren er twee nachten!
  • Gasten die bellen dat ze extra afval hadden na een feestdag, vermelden daarbij dat het alleen om inpakpapier e.d. ging. Gezegd dat ze het in zakken moesten doen en wij ervoor zouden zorgen. Bij aankomst circa 10 papieren zakken en overige troep in de garage. Niet alleen papier maar ook lekkend voedsel. Ook hier weer voor vuilnisman mogen spelen 😔.
  • Een pool deck en zwembad vol met zilver en goudkleurige confetti, omdat de confetti ook in de filter van het zwembad was gekomen betekende dit een behoorlijke rekening voor de gasten.
  • Gasten die alle toegangsdeuren naar het pool deck open lieten staan na vertrek. Toen de eigenaar ze erop aansprak kreeg ze een enorme nare email conversatie waarin de gast stelde dat het helemaal geen kwaad kon om de deuren open te laten omdat het huis op een gated community stond!
  • Een telefoontje krijgen dat er een mega opblaaskasteel achter een huis staat. Ter verduidelijking, dit mag dus niet. De eigenaar heeft de gasten aangesproken en het kasteel werd 's avonds laat weggehaald waarbij er over het gras van de buren werd gereden en er een risico bestond dat de sprinklers kapot waren gereden. Gelukkig liep het goed af!
Grappige en een beetje domme dingen gebeuren er ook. Hierbij een kleine opsomming:
  • Gast belt mij op:"goedenavond, we staan voor de deur van de gehuurde villa en onze code doet het niet". Aangezien de eigenaar de code heeft gegeven weet ik die niet, dus ik vraag of ze de code hebben ingevoerd en de "V" hebben ingedrukt, antwoord was dat er geen "V" op stond. Na een beetje doorvragen kwam de echtgenote aan de lijn die heel schuldbewust zei dat ze voor het verkeerde huis stonden! Ik kon mijn lachen nog net inhouden voordat ik ophing, ik kwam daarna niet meer bij!
  • Gast laat weten dat ze geen wifi code kunnen vinden in het huis, ik geef ze de code en het werkt. Later die dag moet ik nog even langs omdat ze nog wat kleine problemen hadden, de gast geeft een opmerking over het ontbreken van de wifi code waarna ik haar laat zien dat er toch echt een bordje met de code op het tafeltje bij de voordeur staat. Alleen een beetje jammer dat ze haar handtas ervoor gemikt had!
  • "De air hockey tafel doet het niet". Of je stopt de stekker erin!
  • "De code van de lockbox doet het niet". Wellicht handig als je de flipswitch even naar beneden trekt.
  • "Ons WC-papier is op". Deze handige types belden dus 's avonds op onze noodgevallen lijn. Mijn antwoord: de Publix is om de hoek mevrouw!
  • "Welk wifi-netwerk moeten we selecteren?" Het netwerk heeft dus de naam van de villa, en bovendien heeft de eigenaar een welkomst email gestuurd met alle info erin.....
  • "de air hockey tafel in de villa is kapot en viel op de voet van mijn zoontje". Dat klonk serieus dus ging ik erheen om te kijken wat er aan de hand was. Het hele onderstel bleek dus gebroken te zijn en de tafel op de grond gevallen. Ik moest ook nog even kijken bij de voet van het zoontje, hij zat heel zielig met zijn voet omhoog op de bank, en ze dwong me zo ongeveer om een foto van zijn voet te maken (ik zag echt niets behalve een heel klein krasje). Beetje jammer voor haar dat zoonlief vervolgens van de bank af sprong om achter de hond aan te rennen!
  • In een huis aankomen nadat de gasten vertrokken waren en een koffer in een slaapkamer zien staan. Gelukkig had ik het telefoonnummer van deze Nederlandse gasten en kon ik ze bellen met de mededeling dat ik de koffer had gevonden en of ze die met een bedoeling hadden laten staan. Hij bleek dus inderdaad vergeten te zijn. Lang verhaal kort: ik sprong in de auto en ben naar het vliegveld gereden om de koffer af te geven aan de dolblije gast. Hele bijzondere ervaring!
Verder bestaat ons werk uit hele uiteenlopende zaken. Zo mocht ik voor een huis meubels gaan bestellen bij de outlet van Scan Design, weer eens iets anders! Over deze leuke klus meer in een ander blog 😊.

Op dit moment zetten we de kerstbomen weer neer (als de eigenaar erom vraagt) en zullen ze in januari weer opruimen. Michelle helpt me hierbij en dat is niet alleen handig maar ook erg gezellig! 





Bij een van de villa's heeft Michelle eerst even een hagedis naar buiten geëscorteerd, het beestje was gedesoriënteerd aan het rondrennen en ze kunnen echt niet in een huis blijven want dan drogen ze uit.

Vandaag was onze eigen villa aan de beurt, hier moesten we ook een kinderbed in elkaar zetten. Hierbij een paar foto's:

Dit is zo ongeveer hoe een dag verloopt. Uiteraard is het de ene dag drukker dan de andere, het leuke is overigens wel dat we nooit weten wat de dag ons zal brengen! Als alle huizen bezet zijn krijgen we 's avonds, en soms ook 's nachts, ook nog vaak telefoon en moeten we soms ook nog de weg op om problemen op te lossen (dat is minder maar het hoort erbij). Het is een druk leven maar we hebben onze draai gevonden, contact met gasten en eigenaren is een heel leuk en belangrijk aspect van dit werk. Het zorgen voor de huizen is niet altijd even makkelijk, vooral als gasten geen respect hebben voor het eigendom van een ander, maar gaat toch behoorlijk goed. We zeggen ook altijd tegen eigenaren dat je altijd gasten in je huis kunt hebben die er een puinhoop van maken maar het belangrijkste is dat we het op kunnen lossen!

Oh ja, een laatste onderdeel van ons werk is administratie. Dat wordt dus meestal in de avonduren of ergens tussendoor gedaan. Kortom 24/7 werk!

Tot zover mijn blog over onze werkzaamheden in property management. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om dit te lezen en jullie een idee hebben van wat er achter de schermen gebeurt!




9 opmerkingen:

amsterdam zei

Veel, en soms ondankbaar werk. Maar in zijn geheel genomen hebben jullie gelukkig veel voldoening van het werk en gaat het goed met jullie in Florida.

Cindy zei

Leuk om te lezen, en fijn dat jullie goed je draai hebben gevonden daar.
En wat een drukke dagen zo zeg. Maar nooit saai!
Wat heb je er toch een tokkies tussen zeg...bizar.

H(EL)EEN zei

Je vraagt je weleens af , hoe sommige mensen thuis leven. Maar het hoort erbij. Erg leuk om te lezen wat er allemaal bij komt kijken. Zou zo willen ruilen😄

Xandra en JEroen zei

Wat een mazzel dat jullie zomaar naar Scandesign mochten om daar meubels uit te zoeken en te kopen en dan ook nog eens de rekening kunnen doorschuiven. Dat gebeurt niet veel mensen :D

En dan ook nog eens helemaal los gaan op Black Friday deals voor dezelfde eigenaren, hoe kom je aan die mazzel.

Maar gelukkig kunnen we ook wat terug doen door jullie over 2 weken te verblijden met de spullen die wij voor jullie mee kunnen nemen uit Nederland.

Tot heel snel :)

Marja en Tony zei

Bij het eerste stukje dacht ik ook echt dat het wel heel erg luxe was om pas om 09.00 op te staan 🤣😂
Maar erg leuk om jullie dagbesteding eens zo te lezen, hoe ranzig het soms ook kan zijn🤢

Sunnyrojo zei

Haha heel herkenbaar en leuk om te lezen.
Ja er zitten typjes tussen maar je hoeft je inderdaad niet te vervelen als ik het zo lees

José zei

Heel leuk om te lezen hoe een dag uit jullie leven er uit kan zien. Denk je alles wel zo’n beetje gehad te hebben, staan er nog meurende vuilniszakken op je te wachten JAG! Wel leuk dat je ook meubels mag kopen en inrichten😀

Twinmom1995 zei

Echt heel leuk om te lezen, zoals eigenlijk al jullie verhalen met bijpassende foto’s.
Ook fijn dat jullie kinderen hun draai zo goed hebben gevonden want dat hoor je wel eens anders.
Ik denk toch dat wij Nederlanders gewend zijn om een huis netjes achter te laten met al het afval weggegooid en het beddengoed afgehaald (eventueel alvast in de wasmachine) door de vele keren huren van huisjes van centerparcs e.d.
Wat ons betreft een kleine moeite.

Skihofjes zei

Top baan. Je blijft er blij van en alert. Hahahahah NOT maar ja soms is het leuk soms niet. Alles door elkaar is het lijkt mij een leuke baan en dat in USA.